דילוג לתוכן הראשי

צמיגים - טיפים: תחזוקה, איך לבדוק, מה לבדוק ומתי להחליף

תחזוקה של צמיגים:
הקפידו על בדיקה תקופתית של הצמיגים. הבדיקה תכלול:
  • בדיקת לחץ אויר כשהצמיג קר. מומלץ לשמור על לחץ אויר לפי הוראות היצרן. בדרך כלל על מעקה הדלת של הנהג רשומים לחצי אויר מומלצים. לחץ אויר קטן מן המומלץ יגדיל את צריכת הדלק ושחיקת הצמיג. לחץ אויר גדול מן המומלץ יגדיל את אורך מסלול הבלימה. הבדיקה צריכה לכלול גם את הצמיג הרזרבי. תדירות הבדיקה תלויה בגילם ואיכותם של הצמיגים. לרכב חדש פעם בחודש יספיק אך לצמיגים ישנים התדירות המומלצת היא פעם בשבוע.
  • בדיקה חזותית של פני הצמיג. תחפשו פגיעות חיצוניות, סדקים בדופן הצמיג וגם תתעדכנו במצב השחיקה.
כמוכן:
  • לוודא תיקון פנצ'ר בעזרת פטריה בלבד (לא סרוך או שיטה אחרת).
  • מומלץ לבצע רוטציה בין הגלגלים האחוריים לקדמיים. יש מספר שיטות, למשל: אלכסון (קדמי שמאלי באחורי ימני). את הרוטציה מבצעים לפי הוראות היצרן (במידה ויש) או כל מספר טיפולים (למשל כל טיפול שני, שווה ערך לפעם ב-20/30 אלף ק"מ). הרוטציה מאריכה את אורך חיי הצמיג.
  • צריך לזכור שתקינותם של חלקי הרכב אחרים משפיע על הצמיג. לפיכך אם יש בעיה במכלל הגה, מתלים זווית ההיגוי ובולמי זעזועים יש לתקנם.
מתי צריך להחליף צמיגים:
  • במידה ויש פגיעות חיצונית או סדקים.
  • כאשר הסוליה שחוקה. גובה חריץ הצמיג קטן מ-2 מ"מ.
  • מומלץ להחליף גם כאשר גיל הצמיגים עולה על חמש שנים.
מה צריך לבדוק בצמיגים חדשים:
לפני שניגש להמלצות, אתם צריכים לדעת לקרוא מה כתוב על הצמיג. הנה אתר שיכול לסייע לכם.
  • לבדוק שגיל הצמיג אינו עולה על חמש שנים. על הצמיג רשום מספר של 4 ספרות המייצג תאריך יצור. שני הספרות הראשונות מציינות את השבוע ושני הספרות האחרונות מציינות את שנת היצור.
  • צמיג חייב בסימן אחד מתקני הבטיחות הבינלאומיים: DOT - אמריקאי, E - אירופאי, JIS - יפני. אל תקנו צמיג שלא כתוב עליו לפחות אחד מן הסימונים הללו.
  • מומלץ להחליף את הצמיגים בזוגות ולרכוש צמיגים זהים בשביל אותו ציר גלגלים - קדמי או אחורי.
  • בעת רכישת צמיגים חדשים חשוב להקפיד על קבל תעודת אחריות עבורם.
  • להתעדכן מול משרד התחבורה על צמיגים בלתי תקינים. כרגע משרד התחבורה לא מפרסם רשימה זו, אך אולי בעתיד... בכל אופן הייתי ממליץ להיות חשדן כלפי צמיגים סיניים.
  • ישנם סוגי רכבים, אשר מגיעים עם צמיגים מיוחדים, המתאימים רק לסוג רכב זה. במקרים אלו יש להקפיד על הוראות היצרן.

בפוסט אחר על צמיגים כתבתי על מהירות וצמיגים, לעיון לחצו: מהי המהירות המקסימלית המותרת מבחינת הצמיגים שלכם?

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ניתוק מצבר לפני נסיעה לחו"ל

לפני שמשאירים את הרכב ליותר ממספר ימים, למשל נסיעה לחו"ל, מומלץ לנתק את המצבר. זאת בכדי להימנע מהפתעה לא נעימה בפעם הבאה כשתנסו להתניע את הרכב. גם מצבר חדש יחסית (בן שנה) יכול להתרוקן תוך שבוע. כך שעדיף לא להתגרות במזל במיוחד כשכל הפעולה לוקחת חמש דקות.   לפני שבאים לנתק, צריך לזכור שללא המצבר לא תוכלו לנועל את הרכב בצורה חשמלית (דרך האזעקה). תוכלו לנעול אותו רק בעזרת מפתח. אני בד"כ פותח את מכסה המנוע, ואז נועל את הרכב בעזרת האזעקה ורק אח"כ ניגש לניתוק עצמו. כך כל הרכב נעול חוץ ממכסה מנוע (מכיוון שאין חיישן אזעקה למכסה מנוע פתיחתו/סגירתו לא משפיעה על האזעקה).   הניתוק עצמו הוא פשוט. פותחים את מכסה המנוע ומנתקים את אחד הקבלים של המצבר (לפי אחד הקוראים צריך לנתק רק את השלילי). כל עוד הקבל מונח בצד (ולא נוגע בחיבור), המצבר (כמעט) לא יתרוקן. בחלק ניכר מן הרכבים בכדי לנתק את הקבל מהמצבר תצטרכו לפתוח בורג, לכן כדאי שתהיה ברשותכם ערכת כלים בסיסית.   כשאר חוזרים פותחים את דלת הנהג בערת מפתח ומחברים את הקבל בחזרה.   הערה: 1. ניתוק המצבר יגרום לאיבוד כל הנתונ

איך להקציף חלב בבית ללא מכונה

התשובה במילה אחד: פלנג'ר! ועכשיו אני אפרט. בעקבות הקורונה והעבודה מהבית התחלתי להיכנס לתחום הקפה. לא רציתי לקנות מכונת קפה ולכן התחלתי מאחת הצורות הפשוטות והזולות להכנת קפה - הכנה בעזרת פלנג'ר (french press). פלנג'ר עם קפה אבל מכיוון שאני אוהב קפוצ'ינו התחלתי לחפש דרך להקציף חלב. התלתי עם מקציף ידני (מוט) ומכיוון שלא הייתי לגמרי מרוצה, קניתי גם מקציף ידני לכיריים. הנה צילום של שניהם. ובכל זאת הקצף היה בינוני. ישנם מקציפים חשמליים שגם מחממים את החלב וכבר כמעט קניתי אחד עד שראיתי מישהו שמקציף עם פלנג'ר. ניסיתי וזה הקציף טוב. ולכן קניתי פלנג'ר נוסף, ללא חלקי מתכת, כדי שאוכל לחמם את החלב שבתוכו במיקרו. פלנג'ר עם חלב וזאת התוצאה: נ.ב.: אפשר להקציף חלב קר וחם בפלנג'ר.

מעבר לבישול על חשמל והתנתקות מגז

אם השנים מחירי גז עלו עד למצב שבהרבה מקרים זה הופך ללא כלכלי. בואו אתחיל מהתחלה: לא מזמן ביקר אצלנו טכנאי פזגז ואמר שהכיריים לא עומדות בצורה תקינה (זאת למרות שבביקורת התקופתית הקודמת הכל היה בסדר). עמדו לפנינו שני חלופות עיקריות: תיקון התקלה בצורה כזו או אחרת או התנתקות מפזגז ומעבר לחשמל. ברגע שהשוותי בין החלופות הכל נהיה ברור. היום ניתן לקנות כיריים חשמליות עם שני תושבות בכ-400 ש"ח. נכון יש רק מקום ל-2 סירים אבל לא זכור לי שאי פעם הכנו יותר משני דברים על האש ביחד. וגם למען האמת, אם שמים סיר ומחבת על רב הכיריים הרגילות (בעלי ארבע להבות), אין ממש מקום לעוד משהו. אז אם מעבר מ-4 ל-2 מקומות לא מהווה בעיה, נשארו לנו השאלות לגבי עלות ואיכות. עלות התחלתית, רכישה של 400 ש"ח ניתן לקזז מול מכירת כיריים. ביד 2 כיריים סטנדרטיות נמכרות ב- 150 -200 ש"ח. במקרה שלנו, עלות התיקון הייתה הרבה מעבר ל-400 ש"ח. עלות קבועה, החשבון החודשי שונה מאוד בין אם אתם עדיין משתמשים בבלוני גז או מחוברים לגז מרכזי. ברגע שמחוברים לגז מרכזי נוסף תשלום קבוע של כ-45 ש"ח לחודשיים. כמה עולה החשמל של