דילוג לתוכן הראשי

איך לבחור צלם? או איך להבדיל בין צלם מקצוען לחאפר?

בחירת צלם לאירוע/פורטרט או לכל מטרה אחרת זאת משימה לא פשוטה. זאת מכיוון שבצילום יש הרבה מן אומנות. כלומר חלקים נרחבים ממנו הם לא מדע מדויק שלא ניתן למדוד וקשה להגדיר.
לפיכך הרבה מן הלקוחות מתמקדים בשאלות מדידות, שאלות סטנדרטיות שלא מנבאות את איכות הצלם. למשל:
  • כמה תמונות הצלם נותן? - אפילו מאירוע גדול כמו חתונה אני אעדיף לקבל 400 תמונות, כאשר 20 באמת טובות מאשר 3000 תמונות ואין ביניהם אף תמונה טובה. צריך להבין שאין קשר בין כמות לאיכות. כמוכן, ככל שיש יותר תמונות, אתם תצטרכו להשקיע יותר זמן בבחירת התמונות לאלבומים. וככל שיש יותר תמונות כך קטן הסיכוי שתעברו עליהם בעתיד. לכן צלמים איכותיים כנראה יציעו פחות מאשר יותר.
  • באיזה ציוד משתמש הצלם? - יש יתרונות למצלמות מתקדמות. אבל אלה יתרונות שחשובים לנישות צילום מסוימות. למשל בצילום ספורט חשובה איכות תמונה טובה ב-ISO גבוהה ומספר תמונות לשניה (fps) שהמצלמה יכולה לספק. אבל לשאר התחומים זה זניח. לצילומי אנשים אין חשיבות ליכולות ISO מכיוון ששמים תאורה (פלאשים, תאורת סטודיו, רפלקטורים) וגם לא משנה אם מצלמה יכולה לעשות 3 תמונות בשניה או 12 תמונות בשניה. מקצוען יספק תוצאות טובות יותר עם מצלמת DSLR בינונית כגון: D90 מאשר חאפר עם מצלמת פרמיום כגון: D4S. 
אז איך בכל זאת ניתן לזהות צלם מקצוען? אני מקווה שהטיפים הבאים יעזרו לכם:
  • שעת צילום - בצילום יש את המושג golden light. הכוונה היא לשעות זריחת השמש ושעת שקיעת השמש. בשעה שלפני/אחרי שקיעה/זריחה עקב זוית השמש האור "רך", דבר שמתאים לא רק לצילומי נוף אלה גם לצילומי אנשים. לכן אם אתם עושים צילומים בחוץ, צלם מקצועי יעדיף לצלם בשעות האלו. אם הצלם מציע לצלם אותכם בחוץ בשעות הצהריים תתעניינו איך הוא מתכוון לצלם אותם. האם הוא יביא תאורה מיוחדת או פלאשים. אם לא, תחפשו מישהו אחר.
    הערה: צילום אנשים באור שמש באמצע היום יתן תמונות בעלי ניגודיות (contrast) חזק, דבר שלא מחמיא לפנים.
  • עבודה עם אור - לכל צלם יש שלושה שלבים של עבודה עם אור.
    שלב ראשון: הצלמים אומרים שעובדים רק עם אור טבעי. בד"כ אומרים את זה כי לא יודעים לעבוד עם פלאשים/תאורה.
    שלב שני עוברים לפלאש אחד על המצלמה.
    בשלב שלישי עוברים לפלאשים/תאורה מכל מיני זוויות (משתמשים במשדר שמתחבר למצלמה ונותן פקודות לפלאשים/אורות מסביב). לכן עם הצלם משתמש רק באור טבעי, כנראה שהוא מתחיל. תעדיפו את מי שהגיע לשלב שלישי, למרות שבצילומי אירועים לצלם יהיה קשה לשים תאורה בצדדים (כל הזמן צריך להזיז אותה ואנשים יכולים להיתקל בה). אבל בצילומי סטודיו/חוץ/בית בהחלט תבחרו בצלם שהגיע לשלב שלישי. פשוט תתעניינו בסגנון צילום שלו ובאיזה תאורה הוא משתמש.
  • RAW מול JPEG: היום כל מצלמה עושה עיבוד תמונה. על כל תמונה שאתם לוקחים, המצלמה במיידי מפעילה אלגוריתמי עיבוד תמונה (חידוד, ניגודיות, חוזק צבעים ...). בהרבה מצלמות יש הגדרות מוכנות מראש או שניתן להפעיל הגדרות אלו כבר על תמונות קיימות (בסגנון פילטרים של אינסטגרם).
    במצלמות DSRL יש אפשרות לצלם ב-RAW, כלומר תמונות גולמיות ללא שום עיבוד. העיבוד נעשה אח"כ בתוכנות ייעודיות.
    אם מצלמים ב-JPEG בד"כ לא מתכוונים לעשות עיבוד במחשב. זאת מכיוון שפורמט JPEG הוא פורמט מכווץ (הרבה יותר קטן מ-TIFF למשל), כלומר בהמרה אליו כבר איבדנו הרבה פרטים.
    בדרך כלל לא מקובל באירועים גדולים לצלם ב-RAW. מכיוון שאף אחד לא רוצה אח"כ לעבד את כל התמונות. אבל גם באירוע כמו חתונה גדולה, הייתי מצפה שאת הרגעים הקריטיים (למשל: צילומי חוץ תרום אירוע, חופה וצילומים עם ההורים) יצלמו ב-RAW. אז תבדקו מול הצלם באיזה פורמט הוא מצלם.
  • תבדקו ברשת - חפשו את תיק העבודות של הצלם וגם המלצות/תגובות של לקוחות לשעבר.
  • יחס - כשאתם מדברים עם הצלם תנסו להבין איזה בן אדם הוא. האם הוא מתאים לכם מבחינת אופי? האם הוא מתעניין בכם? האם הוא שואל מה אתם רוצים? איזה סגנון תמונות אתם מעדיפים (שחור לבן או צבע, תמונות עם צבעים חזקים או לא, סגנון מיושן)?
  • מחיר - צריך להבין שמקצוען לא יבקש מחיר נמוך. אבל כן צריך להיזהר שלא לשלם לחאפר כמו למקצוען. אבל אם המחיר משחק תפקיד חשוב, כנראה שתצטרכו להתפשר. 
עוד טיפ אחד שלא קשור לבחירת הצלם אלה לעבודה מול צלם. ישנם  דברים שצלמים עושים מאחורי הקלעים ורוב האנשים לא מכירים. כך למשל בצילום וידאו הקבצים שמתקבלים הם בפורמטים מיוחדים שרק תוכנות מסוימות יודעות לפתוח. כבר שמעתי על מקרה שמישהו ביקש שרק יצלמו וידאו ואח"כ נתקע עם הקבצים ולא יכל לראות את הוידאו. לכן סכמו הכל מראש בדיוק מה אתם מצפים לקבל, באיזה פורמטים, איזה עיבודים ותוך כמה זמן.
מכיוון שכבר הזכרנו צילום הנה לינקים לתמונות שלי:
בהצלחה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

ניתוק מצבר לפני נסיעה לחו"ל

לפני שמשאירים את הרכב ליותר ממספר ימים, למשל נסיעה לחו"ל, מומלץ לנתק את המצבר. זאת בכדי להימנע מהפתעה לא נעימה בפעם הבאה כשתנסו להתניע את הרכב. גם מצבר חדש יחסית (בן שנה) יכול להתרוקן תוך שבוע. כך שעדיף לא להתגרות במזל במיוחד כשכל הפעולה לוקחת חמש דקות.   לפני שבאים לנתק, צריך לזכור שללא המצבר לא תוכלו לנועל את הרכב בצורה חשמלית (דרך האזעקה). תוכלו לנעול אותו רק בעזרת מפתח. אני בד"כ פותח את מכסה המנוע, ואז נועל את הרכב בעזרת האזעקה ורק אח"כ ניגש לניתוק עצמו. כך כל הרכב נעול חוץ ממכסה מנוע (מכיוון שאין חיישן אזעקה למכסה מנוע פתיחתו/סגירתו לא משפיעה על האזעקה).   הניתוק עצמו הוא פשוט. פותחים את מכסה המנוע ומנתקים את אחד הקבלים של המצבר (לפי אחד הקוראים צריך לנתק רק את השלילי). כל עוד הקבל מונח בצד (ולא נוגע בחיבור), המצבר (כמעט) לא יתרוקן. בחלק ניכר מן הרכבים בכדי לנתק את הקבל מהמצבר תצטרכו לפתוח בורג, לכן כדאי שתהיה ברשותכם ערכת כלים בסיסית.   כשאר חוזרים פותחים את דלת הנהג בערת מפתח ומחברים את הקבל בחזרה.   הערה: 1. ניתוק המצבר יגרום לאיבוד כל הנתונ

איך להקציף חלב בבית ללא מכונה

התשובה במילה אחד: פלנג'ר! ועכשיו אני אפרט. בעקבות הקורונה והעבודה מהבית התחלתי להיכנס לתחום הקפה. לא רציתי לקנות מכונת קפה ולכן התחלתי מאחת הצורות הפשוטות והזולות להכנת קפה - הכנה בעזרת פלנג'ר (french press). פלנג'ר עם קפה אבל מכיוון שאני אוהב קפוצ'ינו התחלתי לחפש דרך להקציף חלב. התלתי עם מקציף ידני (מוט) ומכיוון שלא הייתי לגמרי מרוצה, קניתי גם מקציף ידני לכיריים. הנה צילום של שניהם. ובכל זאת הקצף היה בינוני. ישנם מקציפים חשמליים שגם מחממים את החלב וכבר כמעט קניתי אחד עד שראיתי מישהו שמקציף עם פלנג'ר. ניסיתי וזה הקציף טוב. ולכן קניתי פלנג'ר נוסף, ללא חלקי מתכת, כדי שאוכל לחמם את החלב שבתוכו במיקרו. פלנג'ר עם חלב וזאת התוצאה: נ.ב.: אפשר להקציף חלב קר וחם בפלנג'ר.

מעבר לבישול על חשמל והתנתקות מגז

אם השנים מחירי גז עלו עד למצב שבהרבה מקרים זה הופך ללא כלכלי. בואו אתחיל מהתחלה: לא מזמן ביקר אצלנו טכנאי פזגז ואמר שהכיריים לא עומדות בצורה תקינה (זאת למרות שבביקורת התקופתית הקודמת הכל היה בסדר). עמדו לפנינו שני חלופות עיקריות: תיקון התקלה בצורה כזו או אחרת או התנתקות מפזגז ומעבר לחשמל. ברגע שהשוותי בין החלופות הכל נהיה ברור. היום ניתן לקנות כיריים חשמליות עם שני תושבות בכ-400 ש"ח. נכון יש רק מקום ל-2 סירים אבל לא זכור לי שאי פעם הכנו יותר משני דברים על האש ביחד. וגם למען האמת, אם שמים סיר ומחבת על רב הכיריים הרגילות (בעלי ארבע להבות), אין ממש מקום לעוד משהו. אז אם מעבר מ-4 ל-2 מקומות לא מהווה בעיה, נשארו לנו השאלות לגבי עלות ואיכות. עלות התחלתית, רכישה של 400 ש"ח ניתן לקזז מול מכירת כיריים. ביד 2 כיריים סטנדרטיות נמכרות ב- 150 -200 ש"ח. במקרה שלנו, עלות התיקון הייתה הרבה מעבר ל-400 ש"ח. עלות קבועה, החשבון החודשי שונה מאוד בין אם אתם עדיין משתמשים בבלוני גז או מחוברים לגז מרכזי. ברגע שמחוברים לגז מרכזי נוסף תשלום קבוע של כ-45 ש"ח לחודשיים. כמה עולה החשמל של